Zelf je woning klaar maken voor bezichtiging met de kijkers van je huis

Makelaar is laks en slecht bereikbaar telefonisch, wat te doen?

Heb je het idee dat je makelaar zijn best niet doen? Staat je huis al lang te koop en plaatst hij geen nieuwe advertenties? Of merk je aan zijn communicatie of gedrag dat het hem weinig kan schelen of je huis verkocht wordt? Dat is jammer en frustrerend – je hebt je vertrouwen in een vakman geplaatst en je ziet geen resultaat.

Er zijn gelukkig meerdere oplossingen om je makelaar tot actie aan te zetten of een betere manier te vinden om je huis te verkopen.

 

Optie 1:  stuur je makelaar een klachtenbrief

Als jullie nog on speaking terms zijn, kan je de makelaar in een e-mail of brief vertellen wat je dwars zit en welke verandering je wilt zien. Geef in het onderwerp van de brief aan dat het een klacht betreft. Het beste is om met concrete voorbeelden te komen (bijvoorbeeld het feit dat hij maar één advertentie heeft geplaatst, of pas na een week reageert op je e-mailtjes) en duidelijk te zeggen wat voor actie je wilt zien van zijn kant. Vraag hem om een antwoord waarin hij uitlegt wat hij gaat veranderen.

 

Optie 2: dien een klacht in bij een brancheorganisatie

Voldoet het antwoord van de makelaar op jouw brief niet aan je verwachtingen, dan kan je een klacht indienen bij de organisatie waar hij bij aangesloten is. Bijna elke makelaar is aangesloten bij de NVM (Nederlandse Vereniging van Makelaardij), de VBO (Vereniging Bemiddeling Onroerend goed), VastgoedPro, of de Geschillencommissie Makelaardij. Sluit je klachtenbrief aan de makelaar en zijn eventuele antwoord bij. De organisatie zal contact met jou en met de makelaar opnemen in een poging te bemiddelen.

 

Optie 3: dien een klacht in bij de Consumentenbond

Je kunt een klacht over een makelaar indienen via de website van de Consumentenbond of via  www.klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. Hier kan je ook beoordelingen geven over de makelaar in kwestie. Een slechte beoordeling op een bekende website wil een ondernemer ook nog wel eens tot actie aanzetten.

 

Optie 4: weiger te betalen wegens wanprestatie

Wat er gebeurd als je nog moet gaan schuiven.

Als een ondernemer niet voldoet aan de afspraken in een contract, is er sprake van een wanprestatie. De afnemer (jij in dit geval) is dan gerechtigd om betaling achter te houden tot er aan de verplichtingen in het contract is voldaan. Kijk dus in het contract na of je aantoonbaar kunt maken dat de makelaar niet aan de gemaakt afspraken heeft voldaan.

Het is niet voldoende dat de makelaar je huis niet verkocht heeft – hij is alleen verplicht om bepaalde inspanningen te verrichten om de verkoop te stimuleren, niet om de verkoop tot een goed einde te brengen. Laat aan je makelaar weten dat je je beroept op wanprestatie, liefst door middel van een aangetekende brief.

 

Optie 5: dump je makelaar

Zit er geen vooruitgang in de zaak? Blijft de makelaar ondanks herhaalde klachten onderpresteren? Dan wordt het tijd om op zoek te gaan op een expert die wél de juiste hoeveelheid tijd en aandacht aan de verkoop van je huis spendeert. Overstappen van makelaar is altijd mogelijk. In je contract kan alleen wel een bepaling zijn opgenomen voor een ontbindingsvergoeding – een bedrag dat je aan de makelaar verschuldigd bent als je vóór de verkoop van je huis de samenwerking stopzet.

Ook zal je de gemaakte kosten voor werkzaamheden en geplaatste advertenties (intrekkingskosten) moeten betalen, tenzij je je kunt beroepen op wanprestatie. En ten slotte ben je de makelaar courtage verschuldigd als het huis na de stopzetting van de opdracht verkocht wordt en hij kan aantonen dat dat door zijn inspanningen komt.

Ontbindingsvoorbeeld brief nodig? Klik hier