Hoeveel aantal woning bezichtigingen via Funda

Hoe verkoop ik mijn huis sneller?

De huizenmarkt heeft jarenlang in het slop gezeten en begint nu razendsnel op te krabbelen. Bleven mensen vijf jaar geleden een behoorlijk lange tijd met hun huis zitten, waardoor ze zelf ook niet konden verhuizen en was er daardoor niet veel dynamiek in makelaarsland; dat is nu wel anders. Je huis verkopen ver onder de vraagprijs hoeft niet meer. Dit is het moment om ervan te profiteren, zeker nu de hypotheekrente nog lekker laag is.

 

Hoe maak ik mijn huis aantrekkelijk voor de kijker?

Het begint allemaal bij een goede styling. Zorg ervoor dat de kamers en de tuin – ja, ook de zolder –  opgeruimd ogen en verstop die van oma geërfde porseleinen poppen even achter het schot in de berging. Mensen knappen immers snel af op rommelige kamers en vinden het lastig om daar doorheen te kijken. Hoe neutraler je huis overkomt, hoe beter. Een frisse, fijne sfeer is allesbepalend. En, misschien wat clichématig maar daarom niet minder effectief: zorg ervoor dat het lekker ruikt. Breng die volle vuilniszak met luiers nog even snel weg, haal verse bloemen in huis, bak een appeltaart…

 

Waarom jouw huis eerder dan dat van de buren?

Je bent lang niet de enige die een huis in de aanbieding heeft. De markt komt ineens helemaal los en het gevolg daarvan is een wildgroei aan “Te koop”-bordjes in tuinen en aan gevels. Hoe zorg je er dan voor dat woningzoekend Nederland jouw huis interessanter vindt dan dat van de buren? Als iemand voorbij komt gereden en het “Te koop”-bord opmerkt, zal hij het adres in gaan tikken op internet. Als je een knap staaltje marketing hebt weggezet, zit je wel goed.

Zowel op Funda als op social media moet je duidelijke, sprekende foto’s hebben staan en – als het even kan – ook een filmpje. Stel, het is een mooie voorjaarsdag en je het is je gelukt video-opnamen te maken in de tuin, waarop alleen maar fluitende vogeltjes te horen zijn. Als je dat fimpje online zet, val je helemaal op tussen al die andere te koop staande jarenzeventighuizen in jouw straat.

 

Kies de juiste makelaar

Jouw makelaar moet de beste zijn, op alle gebieden. Hij moet die van de buren voorbij willen streven maar daarbij wel waarde hechten aan een persoonlijke benadering. Een makelaar moet als het ware van alle markten thuis zijn. Goede foto’s zijn een must, maar goede teksten zijn minstens zo belangrijk. Wanneer de omschrijvingen saai zijn, is dat geen goede reclame voor je huis.

De makelaar moet bovendien flexibel zijn, wanneer het gaat om bezichtigingen inplannen. Het zou jammer zijn als dat drukbezette gezin uit Groningen, dat alleen op zaterdag naar het zuiden kan afreizen, jouw huis laat voor wat het is omdat de makelaar dan steeds geen tijd heeft…

 

Wees origineel

Je hebt je huis op Facebook en Instagram staan en ook je LinkedIn-netwerk wordt ermee spammed.

Je kunt echter nog een stapje verder gaan: laat een spandoek bedrukken met je huis in poppenhuis vorm en loop ermee te koop op de vrijmarkt…

“Wat je ook doet, je MOET positief opvallen.”