Hoeveel aantal woning bezichtigingen via Funda

Ga jij jouw huis verkopen? Dan is het zeer waarschijnlijk dat je een advertentie op Funda plaatst. Dat is namelijk dé website waar je de meeste huizenzoekers vindt. Uit onderzoek blijkt dat maar liefst 90 procent van de mensen zich gaan oriënteren op Funda wanneer ze op zoek zijn naar een nieuwe woning. Funda maakt gebruik van statistieken zodat het voor jou als verkoper inzichtelijk wordt hoe populair jouw advertentie is. Zo kan je zien hoe vaak jouw advertentie gevonden is in een zoekopdracht en hoe vaak erop geklikt is. Bovendien  kan je ook de gemiddelde conversie van jouw advertentie inzien.

Wat is conversie?

Conversie is een term die in de e-commerce veel gebruikt wordt. Daarmee wordt bedoeld het omzetten van bezoekers naar klanten die actie ondernemen. En wel de actie die jij voor ogen had met jouw website of advertentie. Dat kan onder andere zijn het contact opnemen met de verkoper, het inschrijven voor een nieuwsbrief, het opvragen van meer informatie en het daadwerkelijke doen van een aankoop. Conversie gaat dus niet per definitie samen met een verkoop. Door middel van conversie optimalisatie worden websites zo optimaal mogelijk gemaakt om bezoekers aan te sporen tot het ondernemen van actie.

De conversie van Funda

Als we specifiek naar de huizenwebsite Funda gaan kijken, valt onder conversie bijvoorbeeld het invullen van een contactformulier, het downloaden van de brochure of misschien zelfs wel het kopen van het huis. Wat een beetje verwarrend is, is dat Funda in de statistieken meer zaken tot conversie rekent. Zo telt onder andere ook het doorklikratio mee. Hoe vaak klikt iemand door voor meer informatie wanneer de advertentie eenmaal in de zoekresultaten is opgedoken?

Woningen tot €150.000

Aantal online views Funda: 7.652
Conversie via Funda: 0,1% (1 op 957 kijkers)
Bezichtigingen: 8 (met de makelaar)
Gemiddelde verkooptijd: 56
Gemiddelde verlies bij verkoop:  €3.800

Woningen €150.000 tot €200.000

Aantal online views Funda: 6.837
Conversie via Funda: 0,16% (1 op 622 kijkers)
Bezichtigingen: 11 (met de makelaar)
Gemiddelde verkooptijd: 78
Gemiddelde verlies bij verkoop: €7.350

Woningen €200.000 tot €300.000

Aantal online views Funda: 5.874
Conversie via Funda: 0,24% (1 op 420 kijkers)
Bezichtigingen: 14 (met de makelaar)
Gemiddelde verkooptijd: 122
Gemiddelde verlies bij verkoop: €14.100

Woningen €300.000 tot €400.000

Aantal online views Funda: 5.587
Conversie via Funda: 0,29% (1 op 349 kijkers)
Bezichtigingen: 16 (met de makelaar)
Gemiddelde verkooptijd: 156
Gemiddelde verlies bij verkoop: €27.600

Woningen €400.000 tot €700.000

Aantal online views Funda: 5.976
Conversie via Funda: 0,32% (1 op 315 kijkers)
Bezichtigingen: 19 (met de makelaar)
Gemiddelde verkooptijd: 173
Gemiddelde verlies bij verkoop: €53.400

Woningen €700.000 tot €900.000

Aantal online views Funda: 8.439
Conversie via Funda: 0,17% (1 op 602 kijkers)
Bezichtigingen: 14 (met de makelaar)
Gemiddelde verkooptijd: 267
Gemiddelde verlies bij verkoop: €78.900

Woningen boven €900.000

Aantal online views Funda: 12.243
Conversie via Funda: 0,10% (1 op 1020 kijkers)
Bezichtigingen: 12 (met de makelaar)
Gemiddelde verkooptijd: 394
Gemiddelde verlies bij verkoop: €126.500

Funda werkt met een gemiddelde conversie cijfer. Dat is het gemiddelde gedurende de loop van de advertentie van het aantal keer dat een huizenzoeker ook daadwerkelijk actie heeft ondernomen. Het zou wellicht praktischer zijn geweest en ook betekenisvoller, als er gebruik zou worden gemaakt van de conversie per dag, week of maand. Het is namelijk een bekend verschijnsel dat de eerste paar dagen dat een woning op Funda wordt geadverteerd, er de meeste bezoekers op af zullen komen. Hoe langer de advertentie online is, hoe meer hij verstopt zal raken tussen de andere advertenties. De advertentie valt minder op en zal dan ook minder bezoekers treffen.

Wanneer je de conversie per week of maand gaat bekijken kan je zien of er een groei of daling is van het aantal bezoekers. Wanneer je merkt dat er een bepaalde trend is, kan daar de advertentie op worden aangepast. Pas de prijs aan, spreek in de tekst direct de doelgroep aan of maak aanpassingen aan het huis zelf. Dat kunnen al eenvoudige zaken zijn als de kozijnen voorzien van een nieuw likje verf. Kortom, maak het huis aantrekkelijker zodat er meer mensen ook daadwerkelijk overgaan tot actie na het zien van de advertentie.

De statistieken van Funda

Wat jammer is, is dat je eigenlijk geen conclusies mag knopen op basis van de statistieken die Funda geeft. Het enige wat Funda aangeeft zijn het aantal keer dat jouw advertentie gevonden is en het aantal keer dat erop geklikt is. Wanneer er daarnaast zou worden gekeken naar bijvoorbeeld de prijs, de locatie of de foto, zou dat al wat meer zeggen of de advertentie zijn doel bereikt. De verkoop strategie dan daarop worden aangepast, zodat er meer bezoekers worden bereikt en de kans op verkoop vergroot.